logo

Kasárenská 2045, Trenčín, 911 05 Tel: +421 905 152 693

Autoservis

Zverte svoje auto k profesionálom a rozdieľ spoznáte ľahko.

Viac

Pneuservis

V našej ponuke nájdete kompletné pneuservisné služby.

Viac

Výmena oleja

Vieme, ktorý olej je správny pre Vaše auto, postupujeme podľa údajov výrobcu vozidla.

Viac

Výmena oleja

Nuž, nie je olej, ako olej. Ten motorový je technologicky vysoko prepracovaný produkt . Obsahuje množstvo špeciálnych prísad. Musí veľa vydržať, aj preto má obmedzenú životnosť. Mechanické namáhanie, teplotné zmeny, mikroskopické čiastočky kovových úlomkov, či rozpustený karbón pomaly zhoršujú jeho pôvodné vlastnosti. Stráca ich postupne až po istú kritickú hranicu, kde takmer celkom zmizne jeho mazacia schopnosť. Olejový film, ktorý má pokrývať mazané kovové plochy sa "roztrhne". Jeden z hlavných dôvodov, prečo treba olej vymeniť.

Kedy je ten správny čas ?

Všeobecne je v povedomí motoristov výmenný interval oleja väčšinou 15 000 km a viac. Mnohí tiež nevedia, že ak sa jazdí prevažne v mestskej premávke, je dobré výmenný interval skrátiť. O kvalite motorového oleja rozhoduje v prvom rade – a takmer výlučne iba výkonová špecifikácia. Určite nie krajina výrobcu, ani viskozita oleja, ani syntetický, či minerálny základ. A ešte dôležité fakty – kvalita oleja nemá vplyv na jeho výmenný interval. Určuje ho výrobca motora a súčasne uvádza minimálnu prípustnú špecifikáciu. Vyššia výkonová trieda oleja nepredĺži výmenný interval – ten je daný hlavne konštrukciou motora (napr. kvalitou spaľovania paliva) a nie kvalitou oleja.

Vhodný interval

Priemerný interval výmeny minerálnych olejov je 12 – 15 000 km a pri syntetických je to zväčša 15 – 17 000 km alebo raz ročne. A to aj vtedy, ak najazdíte menej, lebo olej podlieha aj oxidácii, čo tiež znižuje jeho životnosť. Moderné motory majú uvedený interval výmeny oleja 20 000, dokonca až 30 000 km a niektoré aj viac. Potrebný je ale syntetický olej s predĺženou trvanlivosťou (tzv. longlife). V niektorých vozidlách upozorní palubný počítač na nutnosť výmeny nielen podľa počtu odjazdených kilometrov, ale aj podľa opotrebenia oleja. Rýchlosť degradácie jeho vlastností je závislá od viacerých faktorov - od kvality oleja, ale aj spôsobu používania motorového vozidla, prevládajúceho štýlu jazdy a pravidelnej údržby a kontrola hladiny.

Držte sa odporúčaní

Každý výrobca pozná svoj motor najlepšie. Na základe toho predpisuje výmenný interval. Nepredlžujte ho. Dlhší výmenný interval spsôsobuje (aj pri kvalitných longlife olejoch) nárast kyslosti oleja, čo sa výrazne negatívne podieľa na vnútornej korózii motora a na jeho opotrebovaní. Preto podľa skúsenosti servisných technikov s výmenami oleja a zistení, v akom stave je olej, ktorý sa vypúšťa z motora pri nedodržaní včasnej výmeny, odporúčame takéto intervaly (v závislosti od kvality oleja a od spôsobu používania vozidla):  

 

Mestská
prevádzka

Krátke vzdialenosti, studené štarty, dynamický štýl jazdy s vysokými otáčkami)

Kombinovaná
prevádzka

striedanie dlhších jázd  a prevádzka v meste, vyrovnaný štýl jazdy skúsených šoférov

Medzimestská
prevádzka

garážované vozidlo, šetrná jazda na dlhšie  vzdialenosti
mimo mesta

Minerálne
oleje 15W-40

10 000 km

12 000 km

13 500 km

Polosyntetické oleje
10W-40, 5W-40

12 000 km

13 500 km

15 000 km

Syntetické oleje
5W-40, 5W-30, 0W

13 500 km

15 000 km

15 000 km

Syntetické oleje pre predĺžené intervaly (longlife)

17 000 km

20 000 km

až 25 000 km

 

V návode na obsluhu a údržbu vášho vozidla takmer iste nájdete informáciu, aký motorový olej výrobca odporúča. Obsahuje zväčša viskozitnú triedu SAE (napr. 10W-40, 5W-40, 5W-30) ale hlavne normy API, alebo iba modernejšie ACEA. Dodržať treba aspoň minimálne parametre noriem a viskozity. Niektorí výrobcovia majú tiež vlastné normy (napr. Mercedes, Ford, Peugeot, Citroën, VW Group a iné). Sú v nich zohľadnené špecifické potreby rôznych konštrukcií motorov. Preto ich treba dodržať. Novšie motory môžete potešiť olejom s lepšími parametrami. Pri výrazne starších motoroch odporúčame zachovať pri výmene olej s rovnakou úrovňou, akú mal olej, ktorý sa používal v motor dlhodobo